Onkyo TX-NR609 med Spotify

Första receivern i mina ägor så förväntningarna är höga vad gäller ljud och funktionalitet. Efter ungefär en månads användning så kan jag inte säga mer än att jag är helnöjd. Köpet gick av stapeln direkt efter Jul då NetonNet hade ett paket erbjudande från Onkyo, receiver tillsammans med högtalarsystemet SKS-HT528 5.1.

Installationen är smidig även om det manuella kabeldragandet alltid kräver gnuggande i geniknölarna för att få till det. När man väl har fått receivern på plats så tar det en stund att lära sig fjärrkontrollen för ens komma in till menyn. I ärlighetens namn använde jag knapparna på receivern under inställningstiden.  Vad som ska uppmärksammas är att den blir varm så trånga utrymmen är inget att tänka på.

Menysystemet är enkelt, funktionellt och stilrent till skillnad från lillebror TS-NR509 som i jämförelse med denna helt saknar menysystem. Receivern kommer med en automatisk surroundkalibrering men kräver lite manuella efterjustering för att få bas att göra det där lila extra. När väl ljudet är på är surroundkänslan fanstatisk och det högtalarpaket som ingick levererar riktigt bra ljud. Stereo ljudet är något vagt och vid vanligt Tv-tittande föredrar LG TV:ns egna högtalare.

Receiverns HDMI-växeln är något som fungerar bra för det flertalet spelkonsoler och TV-tillbehör. Vad gäller den automatiska uppskalningen så har den hittills fungerat utan anmärkning på diverse spel och filmer.

Spotifyklienten, vilket var en av de funktionerna som talade för denna receiver blev en besvikelse. Klienten är seg att arbeta med och funktionaliteten är minimal. Klienten levererar dessutom endast stereo ljud.

Mediaspelaren är inget jag hunnit utvärdera då jag tycker LG’s har allt det jag behöver.

Totalt sätt är det en riktigt snygg och grym förstärkare i denna prisklass. Plus för bra menysystem, surroundljud, inställningar och utgångar. Minus för stereoljudet, spotifyklienten.

Lämna en kommentar